رشته تاریخ و بازار کار؛ معرفی مسیر شغلیِ؛ «مدیریت رسانههای اجتماعی»
فرصتهای شغلی ناشناخته برای دانشآموختگان رشتۀ تاریخ
نویسنده: مرتضی میرحسینی
جستجوی ما همراه با جیمز مالوی برای یافتن مسیرهای تازه شغلی در رشته تاریخ هنوز ادامه دارد. تا اینجا پنج مسیر را باهم بررسی کرده و شناختهایم. مسیرهای دیگری هم هست که مالوی برای دانشآموختگان رشته تاریخ مناسب میبیند. در این یادداشت به معرفی یکی دیگر از آنها میپردازیم؛ مدیریت رسانه های اجتماعی
مدیریت رسانه های اجتماعی ، پیشنهاد جیمز مالوی
در فهرست بلند مشاغلی که جیمز مالوی (James Mulvey) به دانشآموختگان رشته تاریخ پیشنهاد میکند، شغلی با عنوان «مدیریت رسانه های اجتماعی» به چشم میخورد. از نظر او این شغل به «مهارتهای ارتباطی، تجربه تحقیق و توانایی شناخت و ردگیری روندهای جدید» نیاز دارد و دانشآموختۀ تاریخ از هر سۀ آن برخوردار است. او میگوید امروزه نه فقط شرکتهای تولید یا عرضه و فروش محصول، بلکه همهجا «از خطوط هواپیمایی گرفته تا فرمانداریهای کوچک محلی» به چنین فرد (یا گروهی) نیاز دارند.
عصر قدرت نمایی شبکه های اجتماعی
مدیریت رسانه های اجتماعی ، همراه و همگام با رشد و فراگیری شبکه های اجتماعی توسعه پیدا کرده است و در فضای کنونی کسبوکار و رقابت و اثرگذاری، بخش بزرگی از وظیفه تبلیغات و ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان و مخاطبان را پوشش میدهد؛ از اینرو شناخت شبکههای اجتماعی و ویژگیهای اختصاصی و نیز فضای حاکم بر هرکدام از آنها و آشنایی با سلایق مخاطبان و کاربران این شبکهها، نخستین و حیاتیترین مهارت برای کسی است که این شغل را میپذیرد. او از طریق شبکه های اجتماعی با گروه مخاطبان پیوند ایجاد کرده، هر روز دایره نفوذ و شمار اعضای این شبکه را بزرگتر و بیشتر میکند؛ حرفها و نقدها و پیشنهادهای آنان را میشنود و گزارشی از آن را به مدیران و تصمیمگیران مجموعه خود انتقال میدهد. همچنین محصولات یا خدمات یا برنامههای مجموعه خود را به بهترین و جذابترین شکل ممکن به مشتریان عرضه میکند. در حقیقت او به کمک شبکه های اجتماعی، نقش واسطه را میان مجموعه خود و مخاطبان آن ایفا میکند.
بدیهی است که مدیریت رسانه های اجتماعی، کاری فراتر از داشتن و اداره کردن یک کانال پرمخاطب در پیامرسانی مثل تلگرام (Telegram) یا گذاشتن پیغامی جالب و پربیننده در جایی مانند توئیتر (Twitter) است. موفقیت در این کار بدون خلاقیت دایمی و پویایی ذهنی ممکن نیست و بدون برنامهریزی دقیق و سنجیده به نتایج مطلوب منتهی نمیشود. یادگیری و الگوبرداری از نمونههای موفق ضروری است، اما تقلید و کپیبرداری به شکست و بیاعتبار و سرخورده شدن میانجامد؛ میگویند: «اگر شما در جای پای افراد دیگر گام بردارید، همیشه عقبتر خواهید بود»[۱]؛ پس باید روشهای خاص خودتان را ابداع کنید.
از کجا شروع کنیم؟
برای مطالعه بیشتر درباره شغل مدیریت رسانه های اجتماعی و شناخت ویژگیها و مهارتهای مورد نیاز آن، عبارت «مدیریت رسانه های اجتماعی» یا «مدیریت شبکه های اجتماعی» را به زبان فارسی در یکی از موتورهای جستجو تایپ کنید. از نتایج این جستجوی ساده، اطلاعات اولیه درباره این شغل را کسب میکنید و میتوانید به این پرسش نیز پاسخ بدهید که آیا این شغل را مناسب روحیه و تواناییهای خودتان میبینید یا نه؟
[۱] این جمله را لارس زیلبرباوئر (Lars Silberbauer) سرپرست بخش پژوهش و مدیریت رسانه های اجتماعی گروه «لگو» (Lego) در مصاحبه با سایت اینترنتی «آیمارکتور»(www.imarketor.com) بیان کرد. وی در ادامه این جمله میگوید: «بنابراین کارهایی را که قبلاً انجام نشده است، انجام دهید و آن را به نام تجاری خود وصل کنید؛ به مصرفکنندگان گوش دهید؛ به شبکه های اجتماعی گوش دهید و آنچه برای مردم الهامبخش است کشف کنید».
منبع : سایت بردار
نویسنده وبلاگ :