نخستین رویارویی‌های هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)

 نخستین اثر تحقیقِ علمی و منسجم در زمینه تاثرپذیری هنر ایران در سه حوزه موسیقی، نمایش و نقاشی ایرانی تا کنون دوبار به چاپ رسیده است.
 نخستین رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب، از یک مقدمه و پنج فصل مجزا تشکیل شده است. در فصل اول، روابط فرهنگی‏ -‏ هنری ایران با کشورهای اروپایی، از مغولان تا ابتدای عصر قاجار، بررسی شده ‏است. مطالب این فصل، که مقدمه‏‌ای برای ورود به بحث اصلی محسوب می‌شود، میزان روابط فرهنگی‏ – هنری دوران حکومت مغولان، آق‌‏قویونلوها، صفویه، افشاریه و زندیه را با غرب به صورت مجمل بیان می‌‏کند. در فصل دوم، زمینه‏‌های مؤثر در روند نفوذ غرب در ایرانِ دوره قاجار، و به‏‌ویژه عصر ناصری، ذکر شده است، زیرا این عوامل مهم‏ترین علل رواج سبک‏‌های غربی محسوب می‏‌شوند که شامل حضور مبلغان مذهبی، اعزام محصلان به اروپا، تاسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین‏‌شاه به فرنگ است. در این فصل، کوشیده شده به شکل مستقل و مجزا به میزان تاثیر این عوامل با دیدی علمی و به دور از جانب‏داری‏‌های رایج پرداخته شود.

 

فصل سوم به بیان جایگاه موسیقی در دربار ناصرالدین‏‌شاه و تاثیر غرب بر آن اختصاص یافته ‏است. در پی سفرهای ناصرالدین‏‌شاه به غرب و از سویی جذب معلمان اروپایی و آغاز به کار آنان در دارالفنون، نخستین گام‏‌های حضور آموزش موسیقی به سبک و سیاق غربی، به‏‌ویژه در حوزه موسیقی نظامی، با تلاش‏‌های مسیو لومر فرانسوی فراهم شد که سایر حوزه‌‏های فعالیت‏‌های موسیقایی مرتبط را نیز تحت تأثیر نسبی خود قرار داد. بر این اساس، در فصل سوم به تشریح و تبیین این جریان پرداخته شده‏ است.

 


 

در فصل چهارم، میزان تاثیر غرب بر نمایش ایران، که از قدمتی کهن برخوردار است، بررسی و مداقه شده ‏است. با آغاز نمایش‏نامه‌‏نویسی به سبک و سیاق اروپایی در آثار افرادی همچون آخوندزاده و تبریزی و پس از ترجمه نمایش‏نامه‌‏های نویسندگان غربی، به‌‏ویژه مولیر و سپس اجرای این آثار در تماشاخانه دارالفنون، که به تقلید از تماشاخانه‏‌های فرنگ ساخته شده‏ بود، نخستین اقدامات به‏ منظور اشاعه و گسترش نمایش به ‏سبک غربی در پرتو حمایت ناصرالدین‏‌شاه انجام پذیرفت. از این رو، در فصل چهارم به‏ صورت مبسوط واکاوی این امر مد نظر مولف قرار گرفته است.

 

فصل پایانی به یکی دیگر از حوزه‌‏های هنری متاثر از سبک‌‏های هنری غرب می‏‌پردازد. نقاشی از دوره صفوی دستخوش تغییراتی‏ -‏گاه بنا به علایق پادشاهان و گاه از سوی هنرمندان این عرصه‏ شد و این امر تا دوره قاجار ادامه یافت. با ورود به عصر ناصری، بنا به دلایلی همچون علایق مفرط شاه، حضور نقاشان اروپایی در دربار و حضور معلمان ایرانیِ فراگرفته فنون هنری غرب، به‌‏ویژه سبک‏‌های ایتالیایی، این هنر روندی متفاوت را طی کرد؛ چنان‏که افرادی همچون صنیع‌‏الملک و کمال‏‌الملک به تقلید نسبی از سبک‏‌های غربی روی آوردند و به‏‏‌تدریج آن را به سبکی غالب و رایج مبدل کردند.


چاپ دومِ نخستین �رویارویی‌های‌ هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)�، به قلم مصطفی لعل شاطری، در قطع رقعی و ۳۲۸ صفحه به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان در اسفند ماه سال جاری از سوی انتشارات مرندیز منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.